A keresztcsatornák együttműködése a különböző észlelési területekről érkező
ingerek összekapcsolását jelenti. A tanulási helyzetek többségében például a
vizuális észlelés valamilyen nyelvi és motoros tevékenységgel kapcsolódik
össze. Ezek közül az olvasás, írás szempontjából kiemelkedő jelentősége van az
akusztikus-vizuális, és a vizuális-akusztikus átkapcsolásnak egyaránt.
E területek fejlesztése már szorosan összefügg a sorrendiség, vagyis a
szeriális képesség működésével, hiszen több elemszám esetén a képek, a tárgyak,
a hangok, stb. sorrendjét is figyelembe kell venni a helyes végrehajtás
érdekében.
Fejlesztő feladatok:
1.Figyeld a zajokat!
Zajok felismerése csukott szemmel, egyeztetésük tárgyképpel. (Pl. cipzár, víz csorgása, olló csattogtatás, csat hangja, ébresztő óra csörgése).
Instrukció: „Csukd be a szemed! Milyen zajt hallottál? Tedd ki a megfelelő képet!”
2.Figyelj a hangra!
Megszólaltatott hangszerek felismerése a hangjuk alapján, majd egyeztetésük tárgyképekkel.
Instrukció: „Csukd be a szemed! Mely hangszerek hangját hallod? Tedd ki a megfelelő képeket!”
3.Figyelj a szóra!
Szavakat sorolunk fel. A gyermek feladata az elhangzott szavaknak megfelelő tárgyképek kirakása.
Instrukció: „Mely szavakat hallottad? Tedd ki!”
4.„Mit rajzoltam rád?”
Hátra, tenyérre, kézfejre rajzolt forma kiválasztása előre lerajzolt, látott formák közül. Játszható betűkkel, számokkal is.
5.„Mi van a kezedben?”
Adott tárgy letapogatása csukott szemmel, majd csak tapintás alapján való kiválasztása több tárgy közül. Játszható még formákkal, betűkkel, számokkal is.
Instrukció:”Tapogasd meg, mit adtam a kezedbe! Most elveszem. Válaszd ki a többi tárgy közül!
6.Válaszolj hangszerrel!
Egy adott mozgásminta és egy adott hangszer összekötése.
Forrás: Szászné Csikós Klára- Varga Katalin-
Segítőkészség A tanulás sikerességéhez szükséges pszichikus funkciók
megfigyelése és fejlesztése, Plantin Kiadó és Nyomda Kft.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.